Przejdź do treści
Strona główna » Blog » Kiedy inwestować w bezpieczeństwo psychologiczne?

Kiedy inwestować w bezpieczeństwo psychologiczne?

  • przez

Odpowiedz sobie na trzy pytania

Często słyszymy w Fearless Performance pytanie: kiedy inwestować w bezpieczeństwo psychologiczne? I choć nam na usta ciśnie się odpowiedź „zawsze” to jednak są sytuacje, w których zwrot z inwestycji będzie największy.

Aby sprawdzić czy jesteś w tej sytuacji, myśląc o swoim zespole lub zespołach, odpowiedz sobie na trzy pytania:

  1. Czy branża i otoczenie rynkowe, w których działa mój zespół wymaga od niego aby był zdolny do szybkiego uczenia się nowych umiejętności?
  2. Czy innowacyjność jest dla mojej firmy bardzo ważna do budowy przewagi konkurencyjnej?
  3. Czy zespół przechodzi lub ma wkrótce przechodzić duże zmiany organizacyjne, zmiany lidera, ról w zespole, charakteru wykonywanych zadań?

A co jeśli odpowiedziałem „Tak”?

Jeśli odpowiedziałeś TAK na jedno lub więcej pytań jesteś w sytuacji, w której inwestowanie w bezpieczeństwo psychologiczne zespołu ma największy sens. Dlaczego? Odpowiem po kolei.

  1. Zespół znajduje się w strefie uczenia się jeśli spełnione są dwa warunki. Ma wyznaczone ambitne cele oraz panuje w nim bezpieczeństwo psychologiczne, które umożliwia szybkie wyciąganie lekcji z popełnionych błędów, zadawanie trudnych pytań i szczerą rozmowę o tym dlaczego działania zespołu w danej sytuacji są efektywne bądź nie. Tylko wtedy członkowie zespołu będą mogli wyciągać wnioski z działań zespołu i wdrażać usprawnienia na bieżąco.
  2. Innowacyjne produkty rzadko powstają bez tarcia w zespole i popełniania błędów przy prototypowania nowych rozwiązań. Nawet oczekujemy twórczego nie zgadzania się członków zespołu i gotowości do podejmowania kontrolowanego ryzyka i akceptacji porażek przy wdrażaniu innowacyjnych produktów czy usług. Takie rozmowy i podejście do eksperymentowania nie będzie możliwe jeśli w zespole brakuje bezpieczeństwa psychologicznego. Nikt przecież nie chce być kozłem ofiarnym nieudanego projektu lub być postrzeganym jako osoba „torpedująca” strategiczny projekt przez zadawanie trudnych pytań.
  3. Zmiany w zespole zawsze rodzą emocje, strach przed nowym oraz niepewność jak to wszystko na nowo poukładać. To moment, w którym członkowie zespołu potrzebują czuć się dobrze rozmawiając o trudnych sprawach szczerze i w sposób szanujący innych. To również chwile kiedy bardzo ważne są relacje w zespole, w którym można poprosić o pomoc bez obawy o otrzymanie łatki tego co nie ogarnia i nie radzi sobie. A to typowe sytuacje w zespołach, w których bezpieczeństwo psychologiczne jest na niskim poziomie.

Od czego zacząć?

Warto zacząć od sprawdzenia jaki jest poziom bezpieczeństwa psychologicznego w zespole. Co jest mocną stroną zespołu i na czym można budować. Ale też gdzie zespół potrzebuje na nowo zdefiniować zasady działania i wdrożyć nowe nawyki. Może się też okazać, że problemem nie jest postawa członków zespołu ale brak umiejętności np w obszarze produktywnego konfliktu lub prowadzenia rozmów na trudne tematy. Warto o to zadbać i dać szansę swojemu zespołowi na bycie High Performance Team.