Odpowiedz sobie na trzy pytania
Często słyszymy w Fearless Performance pytanie: kiedy inwestować w bezpieczeństwo psychologiczne? I choć nam na usta ciśnie się odpowiedź „zawsze” to jednak są sytuacje, w których zwrot z inwestycji będzie największy.
Aby sprawdzić czy jesteś w tej sytuacji, myśląc o swoim zespole lub zespołach, odpowiedz sobie na trzy pytania:
- Czy branża i otoczenie rynkowe, w których działa mój zespół wymaga od niego aby był zdolny do szybkiego uczenia się nowych umiejętności?
- Czy innowacyjność jest dla mojej firmy bardzo ważna do budowy przewagi konkurencyjnej?
- Czy zespół przechodzi lub ma wkrótce przechodzić duże zmiany organizacyjne, zmiany lidera, ról w zespole, charakteru wykonywanych zadań?
A co jeśli odpowiedziałem „Tak”?
Jeśli odpowiedziałeś TAK na jedno lub więcej pytań jesteś w sytuacji, w której inwestowanie w bezpieczeństwo psychologiczne zespołu ma największy sens. Dlaczego? Odpowiem po kolei.
- Zespół znajduje się w strefie uczenia się jeśli spełnione są dwa warunki. Ma wyznaczone ambitne cele oraz panuje w nim bezpieczeństwo psychologiczne, które umożliwia szybkie wyciąganie lekcji z popełnionych błędów, zadawanie trudnych pytań i szczerą rozmowę o tym dlaczego działania zespołu w danej sytuacji są efektywne bądź nie. Tylko wtedy członkowie zespołu będą mogli wyciągać wnioski z działań zespołu i wdrażać usprawnienia na bieżąco.
- Innowacyjne produkty rzadko powstają bez tarcia w zespole i popełniania błędów przy prototypowania nowych rozwiązań. Nawet oczekujemy twórczego nie zgadzania się członków zespołu i gotowości do podejmowania kontrolowanego ryzyka i akceptacji porażek przy wdrażaniu innowacyjnych produktów czy usług. Takie rozmowy i podejście do eksperymentowania nie będzie możliwe jeśli w zespole brakuje bezpieczeństwa psychologicznego. Nikt przecież nie chce być kozłem ofiarnym nieudanego projektu lub być postrzeganym jako osoba „torpedująca” strategiczny projekt przez zadawanie trudnych pytań.
- Zmiany w zespole zawsze rodzą emocje, strach przed nowym oraz niepewność jak to wszystko na nowo poukładać. To moment, w którym członkowie zespołu potrzebują czuć się dobrze rozmawiając o trudnych sprawach szczerze i w sposób szanujący innych. To również chwile kiedy bardzo ważne są relacje w zespole, w którym można poprosić o pomoc bez obawy o otrzymanie łatki tego co nie ogarnia i nie radzi sobie. A to typowe sytuacje w zespołach, w których bezpieczeństwo psychologiczne jest na niskim poziomie.
Od czego zacząć?
Warto zacząć od sprawdzenia jaki jest poziom bezpieczeństwa psychologicznego w zespole. Co jest mocną stroną zespołu i na czym można budować. Ale też gdzie zespół potrzebuje na nowo zdefiniować zasady działania i wdrożyć nowe nawyki. Może się też okazać, że problemem nie jest postawa członków zespołu ale brak umiejętności np w obszarze produktywnego konfliktu lub prowadzenia rozmów na trudne tematy. Warto o to zadbać i dać szansę swojemu zespołowi na bycie High Performance Team.