Przejdź do treści
Strona główna » Blog » Przegląd czy tylko zmiana oleju

Przegląd czy tylko zmiana oleju

  • przez

To jest maraton a nie sprint

Kiedy wszystko wokół zmnienia się szybko oczekujemy, jako liderzy, że rozwiązania naszych problemów w zespole będą natychmiastowe i najlepiej bezbolesne.  Ale sprawy relacji w zespole to nie wymiana oleju w samochodzie, zwłaszcza w takim, któremu ten olej ciągle gdzieś ucieka. To raczej, pozostając przy metaforze motoryzacyjnej, diagnoza tego co zarejestrował komputer pokładowy, przegląd silnika, regulacje, wymiana zużytych części. 

Szukamy w tym ekologii (żeby nie zatruwał śwrodowiska) ale i osiągów (dobra moc). To inwestycja czasu i innych zasobów. Po to aby przez drugi czas nie musieć jeździć do warsztatu. 

Zespół nie przygotowany do zmiany

Z zespołami jest podobnie. Można kolejny raz powiedzieć o ambitnym celu, rozpisać role, obiecać swoje wsparcie, zachęcić systemem bonusów i liczyć, że wszyscy w zespole włączą się ochoczo w realizację celu. A jak się nie włączą to tupnąć nogą, bo cel musi być osiągnięty. I tak do kolejnego projektu, celu, zadania. Czy coś jest nie tak w tym planie?  Jest w nim prawie wszystko co potrzebne: wyjasniecie celu, wsparcie, motywatory.  W niektórych przypadkach zadziała dobrze.  W wielu jednak zawiedzie bo nie odnosi się do wzajemnych relacji w zespole na starcie.

A te mogą skutecznie opóźnić lub uniemożliwić osiągnięcie celów. Zespół może nie chcieć ze sobą szczerze rozmawiać o problemach i wyzwaniach. Może nie być gotowy odważnie mówić o błędach aby się na nich uczyć. Może nie integrować różnorodnych stylów myślenia, perspektyw, doświadczeń czy międzypokoleniowej wiedzy. Może wreszcie nie być gotowy do udzielenia sobie nawzajem pomocy lub proszenia o pomoc. A bez tych zachowań i kompetencji trudno o efektywność i innowacyjność zespołu. Liczą się one bardziej niż indywidualne umiejętności jego członków.

Wpierw zbuduj bezpieczeństwo psychologiczne

Aby zbudować efektywny zespół warto poświęcić trochę czasu na budowanie bezpieczeństwa psychologicznego. Zacząć od zdefiniowania oraz zbudowania oczekiwanych postaw i zachowań, które są niezbędne dla wysokiej efektywności zespołu. Te rzeczy zostaną w zespole na długo. Ich uniwersalizm umozliwia wykorzystanie ich do dowolnych projektów i zadań. Odpowiedzialność za ten proces jest po stronie lidera/liderki ale nie musi tego robić sam. Trudno jest facylitować rozmowy z zespołem jednocześnie będąc jego częścią. To proces, w który warto zaangażować ekspertów z poza organizacji.